جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد/مقدمه
1ـ مقدمه:
1ـ 1ـ ضرورت حرکت
آیا ضرورت حرکت را احساس کردهایم؟
مسأله این نیست که گفتند و شنیدیم، نوشتند و خواندیم. باید خود، به این احساس رسیده باشیم. این احساس به راحتی نسبت به خیلی چیزها در ما شکل میگیرد. احساس میکنیم تشنهایم و آب میخواهیم و برای رسیدن به آن حرکت کنیم.
آدمی تا زمانی که مسائل را در همین حد، احساس نکرده باشد، منشاء عمل و حرکتی در او نخواهد شد.
این نکته که چرا از جایی که هستیم حرکت کنیم، باید خود جواب آن را بدهیم. باید خود احساس کنیم در جایی که ایستادهایم، نمیتوانیم کاری انجام دهیم و بین آنچه هستیم و آنچه میتوانیم باشیم، فاصله است.
ما که برای رسیدن به یک شغل، یک منصب و یا حتی یک لیوان آب، این قدر فعّال و کوشا هستیم و این قدر زد و بند میکنیم، آیا ضروریتر از اینها برایمان وجود ندارد؟! آیا در همین سطح و اندازه هستیم؟!
... صرف اینکه دیگران گفتهاند:
«تشنگی، طلب آب را در تو ایجاد میکند و تو را به حرکت وادار مینماید.»(1)
عامل حرکت تو نیست و اگر هم بروی و حرکت کنی، تنها تقلید است و در برخورد با موانع عقب نشینی میکنی.
... ما باید سر به بالا داشته باشیم، باید حرکت کنیم و از زیر خاک و سنگ بیرون آییم که حرکت، برای آنهایی که ریشه دارند امکان و حتی ضرورت دارد.(2)
ضرورت حرکت، باید از ضرورت نفس کشیدنمان هم بیشتر باشد تا بتوانیم به خاطر آن، حتی خون و جانمان را بدهیم. مادامی که ضرورت حرکت در این سطح درک نشده، باشد قطعاً انسان در راه میماند؛ راههایی که پر پیچ و خم و پرخطر است. راههایی که پر از درگیری و رنج است.
(1) - آب کم جو تشنگی آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست (مولوی)
(2) ـ مواردی که... آمده است دلالت بر آن دارد که برخی از مطالب مرحوم استاد به منظور پرهیز از تطویل آورده نشدهاند.
جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد
سید مجیدپورطباطبایی
اردیبهشت87