جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد/شکل تربیت انسان
3ـ3ـ شکل تربیت انسان
از آن جا که انسان با آزادی همراه است و از رقابت و تضاد استعدادها برخوردار، نوع تربیت او با تربیت دامها و درختها تفاوت خواهد داشت. تربیت انسان نمیتواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد. هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخاب من همراه نباشد، در واقع مسخ کردن من و نفی کردن من حساب میشود.
و این است که تربیتهای تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی ارزش نخوهند داشت، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیان او.
این درست نیست که دیدههای خود را نقّالی کنیم و از عشق خود حرف بزنیم و یا دیگران را بغل کنیم و یا بر یقین خود پافشاری کنیم و سوگند بخوریم؛ چون یقین هر کس در درون اوست، به دیگران نمیرسد. مگر هنگامی که نشان بدهیم که چگونه و از کجا به این یقین رسیدهایم و به این روش دست یافتهایم و با چه کلیدها و ملاکهایی حرکت کردهایم.
جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد
سید مجیدپورطباطبایی
اردیبهشت87