سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد/توضیح ضروری

باسمه تعالی

 توضیح ضروری

نوشته­ی حاضر در واقع فراهم آوری ترتیب و تنظیم برخی مطالب مرحوم استاد درباره تربیت و یا به عبارتی دیگر مروری بر جایگاه تربیت در نظام فکری آن عزیز سفر کرده است که از میان آثار ایشان برگزیده شده است. برای آن که حّس و حال کلام استاد از میان نرفته باشد به جای آن که به نقل قول غیر مستقیم یا شرح توصیفی رو آورده شود، متن آثار استاد به کارگرفته شده است و آنجاهایی که برخی اصطلاحات به کارگرفته شده از سوی ایشان در سایر آثارشان از توضیحاتی برخوردار است در پی­نوشت آورده شده است.

اینجانب بر این عقیده­ام تا مفاهیم و آراء آن مرحوم به خوبی تبیین نشود امکان شرح و نقد و بررسی و یاحتی مقایسه­های تطبیقی آرای ایشان با نظرات سایرین فراهم نیامده است. یک بار یحیی علوی (کریستین بونو) در مجلسی حضوری ایشان را متهم را به بازخوانی آراء مکتب تفکیک می­کرد و مرحوم استاد به طور صریح و با استدلال و توضیح آن را رد می­کرد افسوس که دست اجل مهلت نداد تا جلسه­ی دوم آن گفت و گو برگزار گردد و به صورت مستند استاد آراء خود را در تمایز با مکتب تفکیک برای یحیی علوی بیان کند) چند بار خیز برداشته­ام تا این مهم را بر عهده بگیرم ولی صعوبت کار از طرفی و عدم تبین کامل آراء مرحوم استاد اینجانب را از این عمل بازداشته است.

باری به هر جهت با توجه به تجربه­ی قبلی ارائه نظرات مرحوم استاد درباره­ی بعثت و شروع و ختم حرکت رسول الله(ص) و تلاش­های آن بزرگ محترم برای پایه­ریزی شاکله و اساسی که اسلام را حفظ و تضمین کند، در مقدمه­ی کتاب خاتم عشق(ص)، بخش اوّل: بررسی سیر تطّور و آراء خاورشناسان و غربیان درباره­ی رسول الله(ص)، این بار به مروری بر آراء تربیتی استاد می­پردازم. از حضرت حق جل و اعلی و روح مرحوم استاد در این راستا کمک می­طلبم. (از این جا به بعد دیگر کلمات و ادبیات از متن منتشر شده آثار استاد است مواردی که داخل [] آمده از اینجانب است و برای حفظ توالی و تناسب مطالب به کارگرفته شده­اند).

جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد

سید مجیدپورطباطبایی

اردیبهشت 87