جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد/توضیح ضروری
باسمه تعالی
نوشتهی حاضر در واقع فراهم آوری ترتیب و تنظیم برخی مطالب مرحوم استاد درباره تربیت و یا به عبارتی دیگر مروری بر جایگاه تربیت در نظام فکری آن عزیز سفر کرده است که از میان آثار ایشان برگزیده شده است. برای آن که حّس و حال کلام استاد از میان نرفته باشد به جای آن که به نقل قول غیر مستقیم یا شرح توصیفی رو آورده شود، متن آثار استاد به کارگرفته شده است و آنجاهایی که برخی اصطلاحات به کارگرفته شده از سوی ایشان در سایر آثارشان از توضیحاتی برخوردار است در پینوشت آورده شده است.
اینجانب بر این عقیدهام تا مفاهیم و آراء آن مرحوم به خوبی تبیین نشود امکان شرح و نقد و بررسی و یاحتی مقایسههای تطبیقی آرای ایشان با نظرات سایرین فراهم نیامده است. یک بار یحیی علوی (کریستین بونو) در مجلسی حضوری ایشان را متهم را به بازخوانی آراء مکتب تفکیک میکرد و مرحوم استاد به طور صریح و با استدلال و توضیح آن را رد میکرد افسوس که دست اجل مهلت نداد تا جلسهی دوم آن گفت و گو برگزار گردد و به صورت مستند استاد آراء خود را در تمایز با مکتب تفکیک برای یحیی علوی بیان کند) چند بار خیز برداشتهام تا این مهم را بر عهده بگیرم ولی صعوبت کار از طرفی و عدم تبین کامل آراء مرحوم استاد اینجانب را از این عمل بازداشته است.
باری به هر جهت با توجه به تجربهی قبلی ارائه نظرات مرحوم استاد دربارهی بعثت و شروع و ختم حرکت رسول الله(ص) و تلاشهای آن بزرگ محترم برای پایهریزی شاکله و اساسی که اسلام را حفظ و تضمین کند، در مقدمهی کتاب خاتم عشق(ص)، بخش اوّل: بررسی سیر تطّور و آراء خاورشناسان و غربیان دربارهی رسول الله(ص)، این بار به مروری بر آراء تربیتی استاد میپردازم. از حضرت حق جل و اعلی و روح مرحوم استاد در این راستا کمک میطلبم. (از این جا به بعد دیگر کلمات و ادبیات از متن منتشر شده آثار استاد است مواردی که داخل [] آمده از اینجانب است و برای حفظ توالی و تناسب مطالب به کارگرفته شدهاند).
جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد
سید مجیدپورطباطبایی
اردیبهشت 87