جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد/نظامها
1ـ 3ـ 1ـ نظامها
هر حُکمی در نظام معنا میدهد. یک حکم اخلاقی مثل «غیبت نکن!» یا «حجابت را حفظ کن!» و «زبانت را نگهدار!» و امثال اینها، در جایی مطرح میشود که نظام اخلاقی طرح شده باشد و این نظام، هنگامی مطرح میشود که آن مبانی معرفتی و عقیدتی طرح شده باشند، در غیر این صورت، احکام سقفهای بلندی هستند که پایههای آن آماده نشدهاند و جز آواری به سر تو نخواهند بود.
پس نظامها و احکام اسلامی بعد از آن مبانی شروع میشود.
[نظامها به ترتیب و اولویت عبارتند از:
1ـ نظام تربیتی
2ـ نظام اخلاقی(این نظام در کتاب نظام اخلاقی اسلام، مروری بر دعای مکارم الاخلاق مرحوم استاد مورد بررسی قرار گرفته شده است).
3ـ نظام اجتماعی
4ـ نظام سیاسی یا حکومتی
5ـ نظام اقتصادی
6ـ نظام حقوقی
... تربیت، مبنای نظام اخلاقی اسلام است(1) ....بعد از نظام تربیتی و نظام اخلاقی، نظام اجتماعی مطرح میشود(2). این جامعه، رهبری و تنظیم میخواهد. در این هنگام مسأله حکومت [و نظام سیاسی یا حکومتی] مطرح میشود و امامت طرح حکومتی شیعه است که در رابطه با همان هدف کلی اسلام و بالاتر از تکامل؛ یعنی رشد و جهت دادن به استعدادهاست. امامت ادامه رسالت است(3). مرحله بعد، نظام اقتصادی جامعه است و اینکه چگونه تولید به وجود آید و به مصرف نیازها برسد چه تولید شود؟ چگونه تولید شود؟ کالا و خدمات و ثروها به چه نحوی توزیع شوند و چگونه مصرف شوند؟(4) براساس بینش مطرح شده، مسائل حقوقی و قضایی و جزایی هم مطرح میشود(5). براساس این نظامهاست که احکام اسلامی شکل میگیرد.(6)
... این احکام در رابطه انسان با خدا (عبادات)، در رابطه انسان با خودش(اخلاقیات)، در رابطه انسان با دیگران(حقوق) و در رابطه انسان با زندگیاش خوراکش، پوشاکش، ازدواجش، طلاقش (حدود) مطرح میشدند.(7)
[با ذکر این مقدمه بنا داریم با توجه اندکی به نظام تربیتی اسلام از منظر استاد به جایگاه تربیت بپردازیم.]
(1) - حرکت، ص122.
(2) - همان، ص 124.
(3) - همان، صص 135 ـ 137.
(4) - همان، صص 135 ـ 137.
(5) - همان، صص 137 ـ 139.
(6) - همان، صص 139 ـ 140.
(7) - همان، ص 151.
جایگاه تربیت در نظام فکری مرحوم عین ـ صاد
سید مجیدپورطباطبایی
اردیبهشت87